مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

دانستنی های پزشکی

تیتر : هیدرونفروز چیست؟
خلاصه : هیدرونفروز یا “ورم کلیه” به حالتی گفته می شود که سیستم های جمع کنند مسئول جمع آوری ادرار (لگنچه و کالیس ها) حجیم تر از حد معمول بوده و سبب می شوند که کلیه ها بزرگتر از حد طبیعی نسبت به سن باشند.
تیتر : بیماری مخصوص زنان

خلاصه : سندرم ترنر (Turner syndrome)، یک بیماری ژنتیکی می باشد. این بیماری فقط در زنان دیده می شود.


تیتر : یبوست ؛راههای پیشگیری و درمان آن

خلاصه : یبوست مزمن به خودی خود سبب بیماری جدی نمی شود.اما زور زدن می‌تواند عوارضی را در روده سبب شود که با درد همراه هستن


تیتر : سکته قلبی
خلاصه : سکته یا حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یک منطقه از عضله قلب به علت نرسیدن اکسیژن کافی به آن، دچار صدمه دائمی یا مرگ شود.


تیتر : سردرد های خوشه ای و تنشی

خلاصه : سردرد انواع مختلفی دارد مثل سردرد تنشی، خوشه ای ، میگرن و ... . ما در اینجا دو نوع تنشی و خوشه ای را بررسی کرده ایم


تیتر : بیماری اعصاب از کجا می آید؟

خلاصه : یک درصد مردم از اختلال های روانی شدید و ناتوان کننده رنج می برند و بیش از ۱۰ درصد آنها مبتلا به اختلال های روانی خفیف هستند.


تیتر : سرما و داغ شدن بازار بعضی بیماریها

خلاصه : با شروع فصل سرما و سردی تدریجی هوا، بر شمار مراجعه کنندگان به مطب و درمانگاه های پزشکان افزوده می شود. هرچند بیماری ها ربطی به روز و ماه و سال ندارند اما بعضی از آنها در فصل پاییز شیوع بیشتری می یابند...


تیتر : پسوریازیس؛بیماری پوستی رایج در شمال ایران

خلاصه : شاید برای تان جالب باشد اگر بدانید که حدودا بالغ بر یک درصد مردم سراسر جهان یعنی بیش از ۷۰ میلیون نفر از شهروندان کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آمریکایی به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند و برای درمان از شیوه ها و روش های درمانی مختلف بهره می گیرند


تیتر : حمله خواب یا نارکولپسی (narcolepsy)

خلاصه : حمله خواب یا نارکولپسی (narcolepsy) اختلالی عصبی است که با ظهور خواب در اوقات نامناسب مشخص می‌شود. حمله خواب، نباید با صرع اشتباه شود. به طور کلی حمله خواب، عکس بی‌خوابی است.


تیتر : ارتیاط بین افسردگی و چاقی

خلاصه : براساس تحقیقات جدید افراد چاق شادتر نیستند، بلکه چاقی با افسردگی و سایر اختلالات روحی ارتباط دارد


حتما بارها برای شما پیش آمده که دچار خواب‌رفتگی دست و پا شوید و گزگز و سوزش ناشی از آن شما را آزار دهد. راه رفتن با پایی که خواب رفته کار دشواری است و تنها راه‌حل شل گذاشتن اندام است تا آرام‌آرام به حالت طبیعی باز گردد... احساس خواب‌رفتگی در اندام‌ها یا هر قسمتی از بدن یک احساس غیرطبیعی و همراه با سایر شکایات حسی نظیر سوزن‌سوزن شدن، گزگز و مورمورشدن یا احساس سوزش است که اصطلاحا آن را «پارستزی» می‌نامند. این حالت‌ها می‌تواند به صورت موقت یا مزمن روی دهد


تیتر : روش های درمان جوش و لک صورت روش های درمان جوش و لک صورت

خلاصه : جوش صورت به شکلهای گوناگونی بروز می کند. جوش ساده , عفونی, کورک, دانه های سر سیاه دانه های سفید و دانه سرخ از اشکال متفاوت جوش هستند.یاد آور می شوم یبوست, کم خونی , ناراحتی های قاعدی و تغذیه نادرست از عوامل مهم بروز جوش زیاد هستند. بنابراین ویتامین های E,D,B,A در درمان جوش تاثیر فراوانی دارند. مهمترین منابع این نوع ویتامین ها نیزسبزی,میوه ها , جگر و سبوس غلات است.


تیتر : مردم از 45 سالگی به فکر سلامتی می‌افتند

خلاصه : کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند مردم از سن 45 سالگی برای آغاز کردن یک زندگی سالم و الگوی پیدا کردن زندگی صحیح به تکاپو می افتند.


تیتر : امیدی تازه برای درمان آلزایمر

خلاصه : متخصصان علوم پزشکی در آمریکا موفق شدند با روشی متفاوت حافظه موش‌ها را به آنها بازگردانند و امیدوار هستند که در آینده بتوانند از این روش برای درمان آلزایمر در انسان استفاده کنند.


تیتر : سلامت لوبیاهای سحرآمیز را فراموش نکنید

خلاصه : بیشتر مردم بیماری‌های قلبی و سرطان را به‌عنوان قاتلین آرام و ساکت می‌شناسند و می‌دانند که اندازه‌گیری مرتب فشار خون و بررسی سطح کلسترول و داشتن...


تیتر : گوشت شتر مرغ جایگزین مناسبی برای بیماران قلب و عروقی
خلاصه : گوشت شتر مرغ اختصاصا" دارای محتوی چربی کمتری نسبت به گوشت سایر گونه ها می باشد...این خاصیت ممکن است برای افرادی که می خواهند وزن بدنشان را کنترل نموده و یا از بیماری..

Last Issue of AgriScience

International Journal of AgriScience

May 2012, 2 (5)

(Int. J. AgriScience, ISSN: 2228-6322)

Indexing /Abstracting

EBSCO, USA  

E-Journals , USA

EZB

University of Regensburg, Germany

AGRICOLA , USA

DOAJ

ADJ Index

Lund University, Sweden

Table of Contents:

 

Effect of salinity stress on proline content, membrane stability and water relations in two sugar beet cultivars

Farkhondeh R. et al.

 [Full Paper- PDF]   pp. 385-392

Management of thrips (Thrips tabaci) in bulb onion by use of vegetable intercrops

Gachu S.M. et al.

[Full Paper- PDF]   pp. 393-402

Effect of different levels of malic acid and salicylic acid in preservative solution on the quality and vase life of cut rose flowers cultivars (Utopia)

Sabzi A.et al.

 [Full Paper- PDF]   pp. 403-407

Source limitation, nitrogen topdressing and seed yield relationship in different cultivars of maize 

Jafartayari D. et al.

[Full Paper- PDF]   pp. 408-413

Necessity of management and water productivity in arid regions (Case study: Yazd province)

Islami I. et al.

[Full Paper- PDF]   pp. 414-422

Effect of drought stress on germination and seedling growth of sesame cultivars (Sesamum indicum L.)

Bahrami H. et al.

 [Full Paper- PDF]   pp. 423-428

Economics of resource use in small-scale rice production: A case study of Niger state, Nigeria

Abdullahi A. et al.

[Full Paper- PDF]   pp. 429-443

Effect of mother plant nitrogen application on seed establishment of rapeseed

Oskouie B.

 [Full Paper- PDF]   pp. 444-450

The host range of Aspergillus niger and Fusarium oxysporum in the family solanaceae

Amadi J.E. et al.

[Full Paper- PDF]   pp.451-456

Effects of Nanosilver and Vancomycin in sterilization of Peach × Almond hybrids in thein vitro cultures

Gholamhoseinpour Anvari Sh. et al.

[Full Paper- PDF]   pp. 457-465

توصیه iهایی برای نگارش : درباره آنچه که می نویسید

  1) با قدرت شروع کنید: مطالعات نشان داده است که نزدیک به 83 درصد خوانندگان بیشتر از یک پاراگراف از مقاله هایی که خواندن آن را آعاز کرده اند نخواهند خواند. پس شما به عنوان نویسنده فرصت زیادی برای جلب نظر ندارید. مثلا #مقدمه را با پرسشی مهم یا ارایه آماری تکان دهنده شروع کنید.

  2)دلایل علاقه خوانندگان به اثر خود را بنویسید: خوانندگان باید بدانند که چه نکته ای در اثر شما وجود دارد که ارزش خواندن دارد.

  3) به وعده خود در مقدمه اثر عمل کنید: معمولا نویسندگان در مقدمه درباره موضوع مورد بحث می نویسند اما بتدریج از موضوع اصلی منحرف می شوند. تلاش کنید در سراسر متن به چشم انداز عرضه شده در #مقدمه وفادار باشید.

  4)  پیشینه_پژوهش  کاملا مشخص، نسبتا کامل و تا حدی متوازن باشد:اثری که نگاهی جامع و دقیق به گذشته آن حوزه نداشته باشد، توجه خوانندگان به ویژه افراد مطلع را جلب نمی کند. نکته دیگر که معمولا نوشته شما برای داورانی ارسال می شود که در همان زمینه تخصص دارندو منابع مهم را می شناسند.به عبارتی اولین خواننده اثر شما، داور است.

  5)   نتایج و #یافته های پژوهش را فراموش نکنید: تفسیر نتایج نوعی ارزش افزوده بر اثر شماست.یعنی استخراج معنی از یافته ها و داده ها بر عهده نویسنده است و آن را بر عهده خوانندگان نگذارید.

  6) در تفسیر داده ها و اطلاعات به دیدگاه های گوناگون توجه کنید: کمتر داده هایی است که فقط یک تفسیر واحد داشته باشد. به بیانی دیگر هر داده را می توان براساس دیدگاه های مختلفی تفسیر کرد.

 7) نوشته خود را با پیامی روشن تمام کنید: نتیجه گیری نهایی باید روشن، صریح و به یادماندنی باشد.توصیه می شود جمله یا پیام نهایی چیزی باشد که مایلید خواننده آن را به خاطر بسپارد.

  8) جملات شما روشن، موجز و صریح باشد: جملات مبهم، طولانی و پراکنده، خواننده را از ادامه مطالعه دلسرد می کند.

  9) مقاله باید دارای نظمی منطقی باشد: وظیفه شماست که پیوندی منطقی بین اجزای اثر خود ایجاد کنید. اگر اینطور نشود، به سرعت خوانندگان خود را از دست خواهید داد.

  10) ابتدا، به آنچه که قرار است گفته شود، اشاره ای کنید، سپس آن را تببین،  و در پایان همان را مرور کنید.

  11) خلاق باشید و از مثال استفاده کنید: برخی از نویسندگان تصور می کنند که هر چه در نگارش انتزاعی و پیچیده تر باشند، خوانندگان را تحت تاثیر خود قرار می دهند. درحالیکه، هر چه نوشته علمی ساده تر باشد و از مثال بیشتری استفاده شود امکان جذب بیشتر خواهد بود.

  12) تصور نکنید که همه خوانندگان با مفاهیم و اصطلاحات تخصصی آشنا هستند: لازم است هر کدام از مفاهیم تخصصی مرتبط با مقاله به اختصار تشریح شود. در مقاله با عنوان #تعاریف_مفهومی_و_عملیاتی متغیرهای پژوهش نامیده می شود.

  13) نوشته خود را جذاب کنید: مقاله ای تاثیرگذار تلقی می شود که دیگران به آن استناد کنند و استناد به یک اثر نیز زمانی محقق خواهد شد که ابتدا خوانده شود.

  14) مخاطبان مقاله را پایین تر از تخصص خود فرض کنید.

  15) محدودیت کلمات و صفحات یک مقاله جدی است: مهارت شما در انتخاب موضوعی مناسب برای یک مقاله مجله و پرداختن به جنبه ای از یک موضوع کلی تر و حذف جزییات بسیار مهم است.چکیده نویسی مهارتی است که می تواند در چنین مواردی به کار شما بیاید.

  16) مقاله را قبل از ارسال برای مجله بررسی و خطاهای تایپی، املایی و دستوری را اصلاح کنید.

  17) متن مقاله را با راهنمای نویسندگان مجله تطبیق دهید.

  18) نوشته خود را در جایگاه داور یا از نگاه منتقد بخوانید.

  19) داوران مجله و دیدگاه آنها را جدی بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که آنها هم گاهی اشتباه می کنند.

  20) نظرات داوران را بی طرفه تلقی کنید. آنها اغلب اثر را نقد می کنند نه صاحب اثر را.

  21) برای ویرایش مجدد مقاله آماده باشید.

 

ساختار پروپوزال

یک پروپوزال استاندارد باید شامل قسمتهای زیر باشد:

موضوع (Project title)

موضوع پروپوزال یکی از مهمترین اجزای آن به شمار میرود که در ابتدا نظر استاد راهنما را جلب می کند بنابراین باید تا حد امکان سعی کنید موضوع را به صورت خلاصه و در عین حال واضح باشد تا در نگاه اول مشخص شود که تحقیق شما درباره چه موضوعی است.

نکته: اگر در انتخاب موضوع مشکل دارید می توانید لیست اساتید دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنید و زمینه فعالیت هر یک را بررسی کنید و سعی کنید موضوع پروپوزال خود را با زمینه های فعالیت اساتید مرتبط کنید تا شانس خود را برای پذیرفته شدن آن توسط اساتید راهنما افزایش دهید.

فهرست مطالب (Table Of Contents)

همانطور که از نام این قسمت معلوم است در این قسمت لیست تمام مطالب درون پروپوزال را به همراه صفحه بندی قرار می دهید تا مخاطب شما به راحتی بتواند به قسمت مورد نظر خود رجوع کند.

خلاصه (Abstract)

در این قسمت باید خلاصه پروپوزال خود را شامل موضوع تحقیق، اهمیت انجام این تحقیق، شیوه و متد انجام تحقیق و مزایای آن را به صورت خلاصه در 2 یا 3 پاراگراف توضیح دهید. در نظر داشته باشید که این قسمت اولین قسمتی است که اساتید راهنما مطالعه می کنند بنابراین سعی کنید هدف خود را به روشنی در این قسمت تشریح کنید.

مقدمه (Introduction)

در این قسمت به صورت خلاصه و در یک صفحه درباره موضوع تحقیق خود و اهمیت انجام آن و دلایل انجام تحقیق صحبت کنید.

اهداف پروپوزال (Aims & Objectives)

در این قسمت فقط به بیان جوانب مختلف موضوع تحقیق، اهداف خود برای انجام تحقیق مورد نظر، اهمیت نتایج و ارتباط آن با نظریه های موجود و مسائل اینچنینی بپردازید.

پیشینه تحقیق (Review of Literature)

در این قسمت باید به معرفی و بررسی تحقیقات مشابه که در زمینه موضوع تحقیق شما در گذشته انجام شده است بپردازید و هدف خود را برای انجام این تحقیق با توجه به یافته ها و نتایج موجود بیان کنید (مانند تکمیل فرضیه های قبلی، تایید، تصحیح یا رد کردن آنها و غیره).

متدهای تحقیق (Research Methodology)

در این قسمت باید درباره روش ها و شیوه های مورد نیاز برای انجام تحقیق خود صحبت کنید. برای مثال درباره روشهای جمع آوری اطلاعات، ابزار گردآوری اطلاعات، جامعه آماری مورد نیاز، چگونگی تحلیل داده ها، روش اندازه گیری داده ها و نتایج، ابزار و امکانات مورد نیاز و دیگر موارد از این قبیل.

نتیجه گیری (Conclusion)

در این قسمت باید نتیجه گیری کلی از انجام این تحقیق را به صورت خلاصه در یک یا دو پاراگراف بیان کنید.

منابع (References)

در نهایت در قسمت آخر باید تمامی منابعی ( کتاب، مجله، مقاله، وبسایت و … ) که از آنها برای نگارش پروپوزال خود استفاده کردید را با نام نویسنده و سال انتشار ذکر نمایید.

اطلاعات تکمیلی

یک پروپوزال ایده آل باید بین 8 تا 10 صفحه باشد که در برگه A4 با فونت Times New Roman و با اندازه فونت 12 تایپ شود. هرچند ممکن است طرح پیشنهادی شما گسترده تر بوده و نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد بنابراین در این صورت سعی کنید از 15 صفحه بیشتر نشود. در نظر داشته باشید اگر پروپوزال شما خیلی طولانی شود و یا دارای صفحات بیش از حد معمول باشد این امکان وجود دارد که حتی مورد بررسی قرار نگیرد بنابراین حتماً در چارچوب ذکر شده حرکت کنید. همچنین در بعضی موارد ممکن است دانشگاه مقصد فرمت خاصی را برای ارائه پروپوزال مشخص کند بنابراین قبل از شروع به نگارش، شرایط دانشگاه مورد نظر را چک کنید.