مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

آناتومی فتق دیسک

فتق دیسک معمولا در نتیجه سایش، پارگی یا آسیب به وجود می آید.مابه شما مطالب مفیدی درباره فتق دیسک بیان می کنیم. 

ساختاردیسک

هر یک از دیسک های ستون فقرات بین دو مهره قرار گرفته اند. دیسک های ستون فقرات از قسمت های زیر تشکیل شده اند

بخش مرکزی هسته دیسک: هسته از مواد ژله مانندی است که عمدتا از آب و همچنین به عنوان یک شبکه شل از الیاف کلاژن تشکیل شده است. ساختار داخلی الاستیک اجازه می دهد تا دیسک مهره در برابر نیروهای فشاری و پیچشی مقاومت کند

بخش محیطی: این قسمت هسته دیسک را دربرمی گیرد و کارآن محافظت از هسته دسیک می باشد

دیسک های بین ستون فقرات حداقل دو فعالیت را انجام می دهند.نخست به عنوان کمک فنر بین ستون فقرات عمل می کنند و دوم اینکه به تسهیل حرکت بین ستون مهره ها کمک می کنند. اما دیسک ها به علت فتق به سرعت می توانند از یک عامل تسهیل کننده به یک عامل مزاحم تبدیل شوند.

ضعیف شدن دیسک ها می تواند منجر به فتق دیسک شود

با توجه به روند طبیعی پیری و فرسودگی و پارگی، دیسک ها بخشی از مایع خود را که سبب انعطاف پذیری و اسفنجی بودن آنها می شود را از دست می دهند. درحقیقت دیسک ها سخت وصاف می شوند. به این فرایند فتق دیسک می گویند و ممکن است در اوایل بلوغ شروع شود. متاسفانه بسیاری از مردم هیچگونه علائمی را به علت فتق دیسک تجربه نمی کنند. در موارد خاص بخش خارجی یکی از دیسک های ستون فقرات بر اثر فشار ممکن است ترک بخورد و یا پاره شود. درحقیقت بخش داخلی که هسته نامیده می شود به بیرون نشت پیدا می کند و به اصطلاح دچار فتق می شود. این حالت البته نه همیشه اما در بسیاری از موارد ممکن است سبب درد شود.

شما شاید تجربه فتق دیسک در گردن، مهره های بالای ستون فقرات و یا کمر داشته باشید اما بیش از 90 درصد از فتق دیسک ها در قسمت مهره های پایینی ستون فقرات ایجاد می شوند چون باید فشار بیشتری را تحمل کنند.

 

علام فتق دیسک

در موارد فتق دیسک بخش کمری شاید علائم شبیه به سیاتیک را تجربه کنید اگر مایع درون دیسک و یا بخشی از دیسک بر روی ریشه های عصبی نزدیک خود فشار بگذارد در فتق دیسک گردنی شما شاید احساس درد، ضعف، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن را در شانه، بازو و یا انگشتان خود  احساس کنید. در مورد فتق دیسک مهره های سینه ای( بالای ستون فقرات) شما شاید در قسمت بالای پشت و سینه احساس درد کنید اما خوشبختانه این نوع از فتق دیسک ها به ندرت رخ می دهند.

این مهم است که به این نکته توجه کنیم که احساس هر کس از فتق دیسک متفاوت است یک شخص شاید از فتق دیسک احساس درد نکند و شخص دیگری از همان نع فتق دیسک دچار آسیب جدی شود.

گزینه های درمان اولیه

هدف اصلی و اولیه درمان فتق دیسک، رفع نشانه های فتق دیسک است. اما نکته مهم این است که ما باید یک شناخت درست از اسیب دیدگی که به ان دچار شدیم باشیم، قبل از اینکه درمان را شروع کنیم چون اشتباه در درمان می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

پزشک شما به احتمال زیاد از شما می خواهد از روش های محافظه کارانه زیر شروع کنید. ترکیبی از این روش ها باید در شش هفته اول برای کاهش درد و ناراحتی مورد استفاده قرا گیرد

  • سرما و گرما درمانی سبب برای کاهش درد
  • داروهای ضددرد مخدر برای کاهش درد
  • داروهای ضد التهابی و ضد استروئیدی مانند ایبوبروفن و ناپروکسن
  • داروهای استروئیدی خوردنی برای کاهش التهاب به منظور کاهش درد
  • ورزش و انجام حرکات کششی سبب می شود تا فشار از روی ریشه عصبی برداشته شود
  • ماساژ و مراجعه به کایروپراتیک ها

 

 

آیا درد پای شما می تواند به علت مشکلات در ستون فقرات باشد؟

قریبا تمام ما تجربه یک درد عصبی در پاهایمان داریم این دردها می تواند به خاطر استفاده از کفش بد یا به علت دلایل آناتومیکی مانند نوروما باشد(نوروما به معنی رشد بیش از حد سلول های عصبی است. دنبال ضربه و پاره شدن عصب، رشد موضعی عصب پاره شده میتواند یک برجستگی را در محل پارگی بوجود آورد که به آن نوروما میگویند). درد های عصبی در پا اغلب به علت مسائل و مشکلات درون خود پا اتفاق می افتد اما در بعضی از موارد به علت مشکلات در ستون فقرات است.

 

درد عصبی ناشی از مشکلات نخاعی

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد متعجب شوید اگر بدانید درد های عصبی در پا ممکن است به علت مشکلات ناشی از ستون فقرات باشد این نوع از درد زمانی روی می دهد که یک مشکل اساسی در ستون فقرات (قسمت کمری) به وجود آید واین سبب بروز نشانه های سیاتیک در امتداد سیاتیک بزرگ می شود که به پا می رود در حقیقت این علائم دردناک از طریق  اعصاب به سمت پاها حرکت می کنند  سیاتیک  ناشی از فشرده سازی اعصاب ستون فقرات کمری است که عصب سیاتیک شما را تشکیل می دهد. عصب سیاتیک  در بالای زانو به دو شاخه تبدیل می شود. یکی از آنها عصب پرونئال مشترک و بعدی عصب تیبیال است. عصب پرونئال بعد از جدا شدن از عصب سیاتیک در پشت زانو کم کم به سمت خارج رفته و سپس در زیر زانو، بسیار نزدیک به استخوان فیبولا گردن این استخوان را دور زده و از پشت زانو به جلو ساق میاید. در این مسیر عصب به دو شاخه سطحی و عمقی تبدیل میشود این  عصب مسئول ارائه حس عصب و برقراری ارتباط دستورالعمل های حرکت به این مناطق است. به عنوان مثال، عصب پروونئال به عضلاتی متصل می شود که به پا و انگشتان می انجامد. هر آسیب و یا آسیب به عصب پروونئال می تواند باعث افتادگی پا شود.

علل شایع مرتبط با ستون فقرات سیاتیک عبارتند از:

  • فتق دیسک کمری
  • بیماری دژنراتیو دیسک
  • اسپونیلولیستزیس دژنراتیو
  • اسپوندیلولیز ایسکمیک
  • تنگی نخاع کمری

 

علل موضعی درد عصبی

در حالی که یک مشکل در ستون فقرات شما ممکن است باعث درد پا شما شود، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که در پای خود چندین عصب وجود دارد و هر کدام از این ها می تواند درون پای شما تحریک  یا فشرده شود. به عنوان مثال، کفش های تنگ و احتمالا کفش پاشنه بلند می تواند یک عصب را در تنگنا قرار دهد و سبب احساس سوزش  یا  شوک الکتریکی شود.

علاوه بر این یک میخچه می تواند در داخل یا اطراف پاهای شما رشد کند و اعصاب اطراف خود را فشرده و موجب درد و سایر علائم شوند. یکی دیگر از علل احتمالی درد عصبی در پای شما نورومای مورتون است که باعث ضخیم شدن بافت اطراف اعصاب پا می شود.

 

تعیین منبع درد پای شما

با تمام علل احتمالی درد عصبی در پای خود، چگونه می توانید تعیین کنید که آیا  درد پای شما توسط یک مشکل در ستون فقرات به وجود آمده است. نشانه اصلی این که آیا درد پای شما به علت مشکل ستون فقرات شما ایجاد می شود یا خیر، علائم و نشانه هایی می باشد. نشانه های آشکار می تواند شامل موارد زیر باشد

دشواری بالا آوردن پا  و یا راه رفتن روی انگشتان پا.

پای سنگین با پای ضعیف (افتتادگی پا): افتادگی مچ پا که گاهی به آن "مچ پای افتاده" هم گفته می شود عبارت است از ناتوانی در بلند کردن قسمت جلویی پا که باعث می شود انگشتان پا در هنگام راه رفتن روی زمین کشیده شوند.

معمولا درد های پا مرتبط با ستون فقرات در یک طرف بدن ظاهر می شوند. اگر درد در دو پا باشد احتمال اینکه سیاتیک باشد کمتر است اما مواردی دیگر مانند تنگی کانال نخاعی یا اسپونیلولیستزیس ممکن است به علائمی در هر دو پا منجر شود.

به ملاقات دکتر خود بروید

مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا علت دقیق  درد پا را تشخیص دهد. این به این دلیل است که شما باید علت اصلی درد پای خود را درمان کنید، نه فقط علائم را -  درمان علل درد پا ممکن است به شدت متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک دیسک حاملگی کمری ممکن است نیاز به گرما درمانی و ورزش داشته باشد، در حالی که میخچه بر روی پا شما اغلب با کفش جدید و آب گرم قابل درمان است.

خبر خوب این است که بیشتر موارد سیاتیک طی 6 تا 12 هفته حل می شود. بنابراین اگر درد پای شما توسط سیاتیک ایجاد شود، احتمالا لازم نیست که علائم بلند مدت را برطرف کنید.

 


علائم درد پا

شاید شما شگفت زده شوید اگر بدانید بسیاری از دردهای پا ارتباطی با ران و پا ندارد اما ممکن است به ستون فقرات مرتبط باشد. بیمارانی که دچار درد پا ناشی از فشردگی عصبی هستند مثال خوبی از افرادی هستند که درد پای آنها با ستون فقرات مرتبط است.

 به ندرت اتفاق می افتد که ما یک درد پایی ناشی از مشکل در ستون فقرات داشته باشیم بدون این که دردی را در ران خود احساس کنیم. درد پا بدون درد ران ناشی از مشکلاتی است که در خود پا به تنهایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک ریشه عصب در پایین ستون فقرات تحریک و یا فشرده شود این شرایط در قسمت پشت می تواند سبب درد در قسمت ستون فقرات شود که این سبب امتداد درد از سیاتیک به  سمت پا می شود.

علائم درد پا مرتبط با قسمت پایین ستون فقرات

بسته به تشخیص کمر درد، انواع خاصی از علائم درد پا و سایر علائم ممکن است ایجاد شود که عبارتند از:

  • توانایی محدود برای آوردن پا به سمت بالا(پاشنه راه رفتن):  علامت خاص  این مشکل ناتوانی در به بالا  آوردن پا و بی حسی در قسمت میانی و پایین پا و ران است. این عارضه زمانی روی می دهد که یکی از ریشه های عصبی ستون فقرات در قسمت کمری که سیاتیک را تشکیل می دهد، تحت تاثیر قرارگیرد.
  • سنگینی یا ضعف پا(افتادگی پا): منشاء این عارضه ریشه های عصبی ستون فقرات در قسمت پشت می باشد افتادگی پا اغلب به احساس ضعف یا سنگینی پا بر می گردد که  خم کردن مچ پا یا بالا آوردن پا در جلو به سمت بالا را سخت یا غیر ممکن می سازد. افتادگی پا ناشی از این مسئله ناشی از فشار بر روی عصب مهره پنجم کمری است که معمولا سبب شعله ور شدن درد در قسمت بیرونی ساق پا و بالای پا به سمت انگشت بزرگ می شود.
  • سخت راه رفتن روی انگشتان پا: اگر ریشه عصب ستون فقرات  در مهره اول خاجی(S1) تحت تاثیر قرار گیرد، درد در قسمت پایین  پا می تواند رخ دهد. نشانه های معمول درد در انتهای پایه ممکن است ضعف عضله گاستونمیوس باشد که این سبب سخت راه رفتن روی انگشتان پا، بالا آمدن پاشنه از روی زمین وحتی توقف کارهای روزانه مانند راه رفتن یا رانندگی می شود

مشکلات ستون فقرات که سبب درد پا می شود

مشکلات زیر می توان عصب سیاتیک را تحریک کند که به نوبه خود سبب درد می شود

  • فتق دیسک کمری: فتق دیسک هنگامی رخ می دهد که هسته داخلی دیسک، از هسته بیرونی آن عبور می کند یا از بین می رود. این فرایند باعث ایجاد فشار روی ریشه عصب سیاتیک  می شود که ممکن است درد را از طریق عصب سیاتیک به ران و پا تحمیل کند و بسته به محل دیسک فتق علائم آن متفاوت است

درمان های مربوط به درد پا معمولا شامل جراحی نمی شود اما در بعضی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی پشتی به نام میکرو دیسککتومی باشد در این عمل قسمتی از دیسک بین مهره ای بیمار از ستون فقرات خارج می گردد که سبب کاهش فشار روی عصب و آرام کردن درد پاها می شود.

  • تنگی نخاعی کمری: این شرایط در قسمت پایین کمر روی می دهد. فشرده شدن یا خفه شدن ریشه های اعصاب پشت ممکن است منجر به علائم درد پا شود از قبیل ضعف، بی حسی و احساس سوزش . درمان های مرتبط با درد پا اساسا شامل اقدامات غیر جراحی برای رفع تنگی ستون فقرات در پشت کمر است. به ندرت، جراحی ممکن ضرورت پیدا کند.

  • اسپوندیلولیزیس: در این عارضه بر اثر ضربات مکرری که به ستون مهره وارد می شود قسمتی از مهره پنجم کمری (گاهی مهره چهارم) به نام پارس اینترآرتیکولاریس(Pars interarticularis ) شکسته می شود. اگر این شکستگی شدید باشد مهره پنجم به سمت جلو حرکت کرده و روی مهره اول خاجی به جلو لیز می خورد این سبب فشار شدید بر روی عصب شده و ممکن است درد را به ران یا پا منتقل کند درمان اسپوندیلولیستیس شامل روشهای جراحی یا غیرجراحی است.

یک نقطه مهم در مورد تشخیص درد پا

مهم است که علت خاصی از درد پا به دقت توسط یک پزشک که به طور مناسب آموزش دیده تشخیص داده شود. اگر درد پایه توسط یک مشکل در ستون فقرات  ایجاد شده، توصیه می شوبه یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.


مقاله ترجمه شده دیابت نوع B


چکیده

روش های تغذیه کنونی برای سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 بطور کلی بر مبنای کاهش چربی غذا می باشد. موفقیت این روش ها محدود است و در زمان هم بطور کلی بر مبنای دارو می باشد. استدلالی ایجاد شده که ارزیابی دوباره نقش محدودیت کربوهیدرات و روش های تاریخی و شروع آن را نشان می دهد و جایگزین احتمالی برای آن را بیان می کند. منطق این است که محدوردیت کربوهیدرات باعث بهبود کنترل گلیسمی (چوبی) شده و نوسانات انسولین که هدف اصلی می باشد را کاهش می دهد. بررسی هایی که خلاصه شده است نشان می دهد که رژیم های با محدودیت کربوهیدرات حداقل برای کاهش وزن متناسب است و جایگزین کردن چربی به جای کربوهیدات هم بططور کلی مزیتی برای بیماری قلبی عروقی می باشد. این اثرات مفید کاهش کربوهیدرات به کاهش وزن نیازی ندارد. در نهایت این نکته تکرار می شود که محدودیت کربوهیدرات باعث بهبود تمام ویژگی های سندرم متابولیک می شود.

————————————–
عنوان اصلی مقاله :Dietary carbohydrate restriction in type 2 diabetes mellitus and
metabolic syndrome: time for a critical appraisal

ترجمه فارسی عنوان :محدودیت کربوهیدرات رژیم غذایی در سندرم متابولیک وmellitus دیابت نوع 2

تعداد صفحات انگلیسی: 8 صفحه

تعداد صفحات ترجمه فارسی:14  صفحه

قیمت ترجمه فارسی:  20000 تومان

دانلود رایگان نسخه انگلیسی ژورنال و خرید ترجمه فارسی به صورت آنلاین از لینک های پایین


برای دانلود رایگان اصل مقاله و خرید ترجمه اینجا کلیک کنید