مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

مقالات انگلیسی پزشکی با ترجمه فارسی سال 2019 میلادی

تازه های پزشکی ، مقالات علمی فارسی و انگلیسی 2019

علائم درد پا

شاید شما شگفت زده شوید اگر بدانید بسیاری از دردهای پا ارتباطی با ران و پا ندارد اما ممکن است به ستون فقرات مرتبط باشد. بیمارانی که دچار درد پا ناشی از فشردگی عصبی هستند مثال خوبی از افرادی هستند که درد پای آنها با ستون فقرات مرتبط است.

 به ندرت اتفاق می افتد که ما یک درد پایی ناشی از مشکل در ستون فقرات داشته باشیم بدون این که دردی را در ران خود احساس کنیم. درد پا بدون درد ران ناشی از مشکلاتی است که در خود پا به تنهایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک ریشه عصب در پایین ستون فقرات تحریک و یا فشرده شود این شرایط در قسمت پشت می تواند سبب درد در قسمت ستون فقرات شود که این سبب امتداد درد از سیاتیک به  سمت پا می شود.

علائم درد پا مرتبط با قسمت پایین ستون فقرات

بسته به تشخیص کمر درد، انواع خاصی از علائم درد پا و سایر علائم ممکن است ایجاد شود که عبارتند از:

  • توانایی محدود برای آوردن پا به سمت بالا(پاشنه راه رفتن):  علامت خاص  این مشکل ناتوانی در به بالا  آوردن پا و بی حسی در قسمت میانی و پایین پا و ران است. این عارضه زمانی روی می دهد که یکی از ریشه های عصبی ستون فقرات در قسمت کمری که سیاتیک را تشکیل می دهد، تحت تاثیر قرارگیرد.
  • سنگینی یا ضعف پا(افتادگی پا): منشاء این عارضه ریشه های عصبی ستون فقرات در قسمت پشت می باشد افتادگی پا اغلب به احساس ضعف یا سنگینی پا بر می گردد که  خم کردن مچ پا یا بالا آوردن پا در جلو به سمت بالا را سخت یا غیر ممکن می سازد. افتادگی پا ناشی از این مسئله ناشی از فشار بر روی عصب مهره پنجم کمری است که معمولا سبب شعله ور شدن درد در قسمت بیرونی ساق پا و بالای پا به سمت انگشت بزرگ می شود.
  • سخت راه رفتن روی انگشتان پا: اگر ریشه عصب ستون فقرات  در مهره اول خاجی(S1) تحت تاثیر قرار گیرد، درد در قسمت پایین  پا می تواند رخ دهد. نشانه های معمول درد در انتهای پایه ممکن است ضعف عضله گاستونمیوس باشد که این سبب سخت راه رفتن روی انگشتان پا، بالا آمدن پاشنه از روی زمین وحتی توقف کارهای روزانه مانند راه رفتن یا رانندگی می شود

مشکلات ستون فقرات که سبب درد پا می شود

مشکلات زیر می توان عصب سیاتیک را تحریک کند که به نوبه خود سبب درد می شود

  • فتق دیسک کمری: فتق دیسک هنگامی رخ می دهد که هسته داخلی دیسک، از هسته بیرونی آن عبور می کند یا از بین می رود. این فرایند باعث ایجاد فشار روی ریشه عصب سیاتیک  می شود که ممکن است درد را از طریق عصب سیاتیک به ران و پا تحمیل کند و بسته به محل دیسک فتق علائم آن متفاوت است

درمان های مربوط به درد پا معمولا شامل جراحی نمی شود اما در بعضی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی پشتی به نام میکرو دیسککتومی باشد در این عمل قسمتی از دیسک بین مهره ای بیمار از ستون فقرات خارج می گردد که سبب کاهش فشار روی عصب و آرام کردن درد پاها می شود.

  • تنگی نخاعی کمری: این شرایط در قسمت پایین کمر روی می دهد. فشرده شدن یا خفه شدن ریشه های اعصاب پشت ممکن است منجر به علائم درد پا شود از قبیل ضعف، بی حسی و احساس سوزش . درمان های مرتبط با درد پا اساسا شامل اقدامات غیر جراحی برای رفع تنگی ستون فقرات در پشت کمر است. به ندرت، جراحی ممکن ضرورت پیدا کند.

  • اسپوندیلولیزیس: در این عارضه بر اثر ضربات مکرری که به ستون مهره وارد می شود قسمتی از مهره پنجم کمری (گاهی مهره چهارم) به نام پارس اینترآرتیکولاریس(Pars interarticularis ) شکسته می شود. اگر این شکستگی شدید باشد مهره پنجم به سمت جلو حرکت کرده و روی مهره اول خاجی به جلو لیز می خورد این سبب فشار شدید بر روی عصب شده و ممکن است درد را به ران یا پا منتقل کند درمان اسپوندیلولیستیس شامل روشهای جراحی یا غیرجراحی است.

یک نقطه مهم در مورد تشخیص درد پا

مهم است که علت خاصی از درد پا به دقت توسط یک پزشک که به طور مناسب آموزش دیده تشخیص داده شود. اگر درد پایه توسط یک مشکل در ستون فقرات  ایجاد شده، توصیه می شوبه یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.